Sunday, May 5, 2013

نکاتی درباره فینال حذفی؛ تعویض کریم ، اشتباه مهیب

امید ابراهیمی: هافبک دفاعی زردپوشان اصفهانی همیشه خوب است و در فینال عالی. کار او به قدری خوب بود که علی کریمی در یک سوم دفاعی سپاهان بدون فرصت ماند. ابراهیمی جوان و دونده در زمین بازی احساسی نشد و هیچ گاه احترام یار مقابل را نداشت و با همان شدت و قدرتی که روی پای سایرین تکل می زد، بارها و بارها با کریمی درگیر شد. امید ابراهیمی درون زمین کلیدی ترین نقش را داشت و با بازی درخشان او بود که سپاهان قهرمان جام شد. در کارهای دفاعی سپاهان بهتر از او نداشت و توپ رسانی او به هافبک ها وشروع بازیسازی از عقب ریتم بازی سپاهان را در تمام ۱۲۰ دقیقه حفظ کرده بود. جالب ترین لحظه ای که ابراهیمی در فینال حذفی رقم زد جایی بود که او در محاصره ی چند پرسپولیسی و زیر پرس با جسارت تمام توپ را حفظ کرد و بعد از آن با یک پاس عرضی منطقه بازی را عوض کرد. امید ابراهیمی در این دیدار بزرگ کلاس بالای بازیش را به رخ کشید.

حسین ماهینی: پاس رو به عقب او و لحظه ی به ثمر رسیدن گل اول سپاهان تاثیرگذارترین اتفاق بازی بود. پرسپولیسی ها که به خاطر خداحافظی مهدوی کیا خود به خود تحت تاثیر و احساساتی بودند پس از این گل به شدت دچار استرس شدند و خیلی طول کشید تا کمی خود را بازیابند چرا که هیچ کدام نمی خواستند در آخرین بازی کیا برای پرسپولیس خاطره بدی از خود به جای بگذارند. شاید همبازیان ماهینی هم به خاطر این اشتباه او ناراحت بودند و این باعث شده بود تا تمرکز بازیکنان سرخ پوش گرفته شود تا آنها فشار روانی بالایی را حس کنند.

کرانچار: زلاتکو کرانچار یک مربی فوق العاده حرفه ای است. او در طی این فصل با وجود ده نفره شدن دو بار در آزادی مقابل استقلال از لحاظ تاکتیکی برتر بود و اگر کمی خوش شانس بود شاید امروز به دبل در لیگ و حذفی می رسید. نقطه ی اوج کار او در فینال جام حذفی تعویض هایش بود. دقیقاً همان جایی که یحیی بی تجربگیش را با بدسلیقگی محض توأم کرد.

کرانچار غلامی را به زمین فرستاد. همان که فرشته نجاتش شد اما مهمتر از این تعویض محرم با حاج صفی بود. هوش بالای کرانچار در فینال حساس آزادی کاری کرد که او از دو ستاره ی مصدوم و ناآماده اش به بهترین شکل ممکن بهره ببرد. محرم مثل همیشه در میانه میدان حکمرانی می کرد و بعد از آنکه خسته شد جایش را به حاج صفی با انگیزه داد. همان ویژگی که باعث گل شدن پنالتی حساس نهایی برای سپاهان شد.

مربی کروات بارها و بارها در طول فصل از این تعویض های طلایی داشته و نشان داده چقدر روی کار بازیکنانش دقیق است و راه استفاده از هرکدامشان را می داند. یادمان نرود او برای فینال اصلی ترین مدافع میانی اش (فرشید طالبی) را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت. همین مساله به تنهایی مهره چینی ایده آل سرمربی موفق زردهای اصفهانی را به خوبی اثبات می کند.

یحیی: رهبری فر در مصاحبه ای گفته بود پرسپولیس برای یحیی زود بود. در اوج پیشرفت و کسب نتایج مناسب پایتخت نشینان این مصاحبه کمی عجیب به نظر می رسید اما فینال حذفی نشان داد کمی تا قسمتی حق با کاپیتان سابق پرسپولیس است. گل محمدی در دیدار نهایی فرصت های فراوانی برای نتیجه گیری داشت که خود هرکدامشان را از بین برد.

مهمترین اشتباه استراتژیک او  تعویض ناشیانه انصاری فری بود که مدت ها به این خوبی کار نکرده بود. پرسپولیس بیشتر از سرعت نوروزی به فرصت طلبی کریم احتیاج داشت. این تعویض آن هم در اوایل نیمه دوم کار عجیبی بود در حالی که تعویض های بعدی پرسپولیس هم خیلی دیر و یکی بد موقع تر از دیگری بود. این همان چیزی است که کار گل محمدی بی تجربه را با کرانچار متمایز می کند. سرمربی سپاهان در این دیدار در بهترین زمان، بهترین تعویض ها را داشت و تفاوت های آشکارش را نشان داد.


No comments:

Post a Comment